Coronaviruset och kundservice

Gustav Tranback

Gustav Tranback

Coronaviruset har satt både privatlivet och arbetslivet ur spel för de allra flesta. Enligt en rapport gjord av Harvard Business Review är kundservice den funktion i organisationer som påverkats allra hårdast av pandemin. Så hur gör man egentligen för att hantera kundservice i kristider?

I den pågående Coronakrisen ställs kundservice inför två huvudsakliga utmaningar. Dels ökar för många antalet inkommande ärenden och frågor då många känner en stor osäkerhet just nu. Även komplexiteten i frågorna kundservice tar emot tenderar att öka i kristider. Utöver den utmaningen har också väldigt många tvingats utföra sitt arbete på distans. När du inte längre enkelt kan vända dig till kontorsgrannen med din fråga kan kundservicearbetet för många bli väldigt mycket mer utmanande. Vi på Kundo har gjort vårt bäst för att hjälpa dig tackla de här utmaningarna.

Ta hand om personalen

När man arbetar med kundservice så är det personalen som är organisationens viktigaste tillgång. Det är de som pratar med era kunder och är ansiktet utåt för hela er organisation. Det är därför viktigt att se till att personalen har allt de behöver i form av stöd och förutsättningar även när de arbetar på distans.

Säkerställ smidig kunskapsdelning

När ni i kundservice befinner er på olika fysiska platser blir verktygen för kunskapsdelning väldigt viktiga. En intern kunskapsbank med all information era kundservicemedarbetare behöver blir på många sättet ert viktigaste verktyg under Coronakrisen.

Läs till exempel om hur SKB använder sig av Kundo Knowledge för att säkerställa korrekt och stringent information.

Ta chansen att lära er av dagens utmaningar

Trots att vi alla går och väntar på att vardagen ska bli någorlunda normal igen kan det vara bra att försöka dra lärdomar av situationen vi befinner oss i. Flera saker som ni nu tvingats till kan mycket väl bli det nya normala även efter Coronakrisen är över. Till exempel är sannolikheten ganska stor att fler kommer att jobba hemifrån oftare då många insett att det faktiskt går ganska bra. Se därför dagens situation som en möjlighet att förbereda er på vad som kanske väntar och dra lärdomar av de utmaningar ni ställs inför.

Vill ni läsa mer om hur man bäst hanterar kundservice i kristider? Ladda då ner vår guide!

New call-to-action