Analysera tonläget i era ärenden med AI

Emil Stenström

Emil Stenström

Vi släpper nu in de första testkunderna för Kundbarometern, vårt automatiska verktyg för att analysera tonläget i alla era inkommande ärenden.

Tyvärr handlar kundservice inte om att dagligen bli överöst av beröm, det vet vi alla. Istället handlar det ofta att lösa problem och hjälpa kunder som är irriterade. Tacken och uppskattningen finns såklart där, bara mer sällan.

Men vilka ärenden är det egentligen som gör kunderna glada eller missnöjda? Hur har det förändrats över tid och hur skiljer sig olika kategorier av ärenden åt?

Det är just dessa frågor som Kundbarometern kan besvara. Alla ärenden analyseras automatiskt med AI-teknik och får ett betyg för hur positivt eller negativt det är. Ingen enkät behöver fyllas i, ingen manuell kategorisering behöver göras.

Hur fungerar Kundbarometern?

Varje ärende analyseras, och markeras automatiskt som ett av tre tonlägen: När irritationen lyser igenom, eller om det helt enkelt handlar om ett problem, markeras det som negativt. Om det istället mer är en fråga och håller neutral ton markeras det som neutralt. Kantas det av smileys och gillande kommer det att markeras som positivt.

Allt detta sker helt automatiskt, med modern AI-teknik som tittar på hur kunderna formulerar sina ärenden till er. Varje ord analyseras, sätts i sitt sammanhang, och vägs noggrant ihop till en samlad bedömning.

Men ett enskilt ärende är inte det intressanta, istället kommer den verkliga nyttan när en hel månads ärenden sammanställs i överskådliga grafer.

Hur kan Kundbarometern användas?

Det enklaste man kan titta på är hur olika kanaler in till kundservice skiljer sig åt. Är chatten mer positiv än mailen? Är den interna inkorgen mer positiv än den externa? Med siffrorna lätt tillgängliga är det lättare att börja fundera på varför det ser ut så.

För er som redan använder Kundos verktyg kommer vi att gå igenom och analysera gamla ärenden. Det gör att ni kan följa tonläget över tid. Hur ser trenden ut senaste året? Vad handlade den där dippen förra månaden om egentligen? Påverkades den av en förändring i vårt erbjudande eller kommunikation?

Slutligen finns det mycket att lära sig om vilka områden som omnämns mest positivt eller negativt. Här tror vi att den kundspecifika kategorisering som nästan alla våra kunder använder blir perfekt. Är detta en kundservice med olika produkter? Då är det intressant att veta vilka produkter som folk skriver mest positivt och negativt om. Handlar kundservicefrågorna istället om olika geografiska regioner? Då är det förstås spännande att jämföra tonläget i dessa.

Vilka insikter döljer sig hos er?

Varje kundservice är unik, och insikterna som Kundbarometern genererar kommer också att vara unika. 

Här finns insikter att hämta för alla. Insikter som inte bara berör kundservice, utan som visar hur hela organisationen påverkar de ärenden som kommer in till kundservice. Insikter som kan starta rätt typer av diskussioner, som kan skapa förståelse, och som faktiskt kan stärka kundservice som funktion. Det är värdefulla insikter!

Om du ännu inte anmält dig som testpilot för Kundbarometern, hör av sig till customer@kundo.seeller direkt till din Success manager, så hör vi av oss när det är dags!