Från och med idag kommer svarstider beräknas annorlunda. Denna artikel beskriver ändringarna som gjorts och varför vi väljer att göra denna ändring nu.
I vår kunskapsbank finns en beskrivning av hur svarstider räknas ut. Detta har inte ändrats.
Det som har ändrats är hur vi räknar ut snittsvarstiden, vilket ju är det som syns om ni tittar på Dashboard > Statistik, och om ni går in på Dashboard > Statistik > Svarstider.
Utmaningen ligger i på vilken dag snittsvarstiden ska loggas, när kunden har svarat en dag, och ni svarat en annan dag. Borde det vara på dagen som kunden skriver sin fråga, eller på dagen som ni svarar?
Tidigare så har svarstiden loggats på dagen då kunden skrev sin fråga. Detta sätt att logga svarstid har ställt till med två problem:
Exempel: Om en kund skrev sin fråga den 7:e februari, och kundservice svarade den 10:e februari, såg svarstidsgrafen ut såhär:
Tidigare beteendet:
Svarstiden har alltså loggats på dagen då kunden skrev sin fråga, vilket vi nu alltså har ändrat. Istället loggats svarstiden nu på dagen då redaktören skrev sitt svar.
Nya beteendet:
Detta löser båda problem ovan:
Målet för allt vårt arbete med statistik är att ge kundservice värdefulla insikter. Vi hoppas att denna ändring gör det enklare att både förstå och kommunicera statistik till större delar av organisationen.