För förstagångsköparen av verktyg för kundservice, helpdesk och ärendehantering märker vi ofta en osäkerhet i vilken typ av system man ska välja. Vad behöver ett bra kundservice/helpdesk-system egentligen innehålla, och när man ska välja vilken typ av system?
I den här artikeln guidar vi dig till rätt val av system för just dina behov.
En viktig orsak till att det uppstår förvirring kring valet av system för ärendehantering eller kundtjänst är vad vi lägger i begreppet “ärende”:
Det är just definitionen av vad ett ärende innebär för just er som avgör vilken typ av system ni ska välja.
Det finns en rad skäl till varför det är viktigt att göra rätt i valet mellan ett kundtjänstsystem och ett fullfjädrat ärendehanteringssystem.
Risken om du väljer fel typ av system för din kundtjänst eller helpdesk är att du antingen får ett alldeles för avancerat och svårarbetat system, eller att du får ett verktyg som inte stödjer de avancerade processer som ofta är kopplade till ärendehantering inom exempelvis teknisk support.
Vår erfarenhet är att de flesta organisationer inte behöver de avancerade funktionerna i ett ärendehanteringssystem, utan att de egentligen borde valt ett kundtjänstsystem. Fel val gör att de ofta fått en sämre användarupplevelse både för medarbetare och kunder.
Tips: Genom att förstå om majoriteten av era ärenden är enkla eller komplexa får du ofta en bra indikation på vilken typ av verktyg du ska välja. För de allra flesta organisationer är majoriteten av alla ärenden enkla, och de ska då alltså välja ett kundtjänstsystem och inte ett avancerat ärendehanteringssystem.
Består frågorna som kommer in till er både av enklare frågor och sådana problem som kräver ett mer avancerat system för ärendehantering? Då kan lösningen vara en integration mellan ett kundtjänstsystem och ett ärendehanteringssystem. Ett sådant arbetsflöde kan då se ut ungefär så här:
Detta arbetssätt kräver att ert kundtjänstsystem klarar av att integrera med det ärendehanteringssystem ni valt. I Kundo finns goda förutsättningar för att göra integrationer med alla typer av externa system.
Är du fortfarande osäker på vilken typ av system du behöver?
Jämför ett par olika typer av system genom att be om en demo. Med hjälp av riktlinjerna i den här artikel bör du då enklare kunna göra rätt i ditt val av verktyg.
Vill du boka en demo av Kundos kundtjänstsystem? Kontakta oss!