Kundservice är på väg in i en ny era, och i denna era finns AI-agenterna. Men vad är egentligen en AI-agent? Hur skiljer den sig från en AI-chatt och en traditionell chatbot? Och vad innebär utvecklingen för kundservice?
I ett av våra senaste webinar pratade vi om just det, och här sammanfattar vi de viktigaste insikterna.
Det pratas mycket om AI, men lika ofta blandas begreppen ihop. Många företag vill börja använda AI, men det är inte alltid lätt att veta vilka alternativ som finns. Här är en enkel översikt:
De autonoma agenterna är just nu flera år bort och en försmak på det som kallas Generell AI – vilket är AI som kommer kunna ersätta vissa av människors arbetsuppgifter helt.
Den främsta anledningen är den stora automatiseringspotentialen i det repetitiva arbetet – något de operationella agenterna möjliggör. I kundservice sker mycket av arbetet i olika system, från orderhantering och betalningar till hantering av kunddata och ärenden. De operationella agenter vi ser idag är redan kraftfulla nog att förändra hur vi jobbar.
När AI blir en självklar del av kundservicen förändras också rollen för hela kundserviceorganisationen. De företag som vill konkurrera med en riktigt bra kundupplevelse kommer inte längre bygga sin support kring effektiv hantering av ärenden – utan kring starka kunskapsplattformar som förser AI:n med rätt underlag och information.
Detta innebär ett skifte i arbetssätt:
Se inspelningen av webinariet AI-agenter – vad är det och varför pratar alla om dem? för djupare analyser och tips på hur ni kan tänka när ni ska välja rätt AI-lösning för er kundservice.