Skip to content
alt=“”

5 tips för bättre kundservice

Dagens digitalisering av handel, tjänster och produkter har resulterat i att kundservice många gånger blivit en av få personliga kontaktytor som finns kvar mellan företaget och deras kunder. Det gör kundservice till en otroligt viktig kanal för att bygga starka kundrelationer, något som blir allt viktigare i en värld där alternativen för kunderna ständigt ökar.

Nöjda kunder resulterar allt som oftast också i lojala och återkommande kunder. Och för den som jobbar med försäljning mot företag något kanske ännu viktigare: Värdefulla referenser.

En missnöjd kund är sällan återkommande och många undersökningar visar att över hälften av dagens kunder väljer att sprida dåliga kundserviceupplevelser till familj, vänner och på sociala nätverk. Vad är det då som avgör om en kundserviceupplevelse är bra eller dålig?

Vi har listat 5 saker som vi vet spelar stor roll för hundratals av de företag som vi jobbar med.

1. Tillgänglighet

Dagens konsumenter har allt högre förväntningar på tillgänglighet, inte minst när det kommer till kundservice. Dagens kunder och användare har höga förväntningar på att hjälp ska finnas tillgängligt när och hur de vill. Detta återspeglas inte minst i att svarstider blivit ett allt viktigare nyckeltal inom kundservice. En återkommande missuppfattning är att hög tillgänglighet innebär en ökad arbetsbelastning och utökade öppettider för kundservice, men med rätt verktyg och arbetssätt så kan det snarare betyda motsatsen.

Det finns flera olika strategier och verktyg som alla hjälper din organisation att göra nödvändig information tillgänglig för just era kunder. Forum och kunskapsbanker är effektiva verktyg för organisationer som vill erbjuda en effektiv självbetjäning, där vi har sett att ett forum kan minska antalet inkommande kontakter med över 60 procent, och samtidig resultera i nöjdare kunder.

2. Vikten av att känna sina kunder

Kunder älskar ett personligt bemötande! Lär känna dina kunder, kom ihåg namn och tidigare samtal. Här är det viktigt att jobba i system där ni oavsett storlek på er organisation kan jobba tillsammans. Ni vill ha en tydlig överblick över kunden och all tidigare kontakt, oavsett tidigare kontaktvägar och oavsett om det var du eller någon av dina kollegor som pratade med kunden förra gången.

3. Följ upp och åtgärda fel

Att inte åtgärda fel eller ta ansvar för misstag är ett säkert sätt att få ett dåligt rykte. Transparens, uppföljning och återkoppling är viktiga element i kundrelationer. Att arbeta så här kan kännas svårt och obehagligt i början men lönar sig alltid i längden. Många gånger är det inte kundserviceavdelningen som är ansvariga för fel som uppstått och inte heller de som kan åtgärda de fel eller misstag som drabbat kunden. Däremot är kundservice ansvariga för bemötandet av kunden, för att föra kundens ärende vidare inom organisationen och för att följa upp att kunden får sitt ärende löst.

4. Gör det lilla extra

Att göra det lilla extra kommer inte bara att resultera i en nöjd kund, det betyder också mycket för framtida affärer. Hos en nöjd kund ligger ni bra till för deras framtida affärer, men ni har också skapat er en värdefull ambassadör. Rekommendationer från familj, vänner och kollegor är många gånger avgörande för vilka val vi gör, likaså för de val vi inte gör. Det absolut enklaste sättet att leverera det lilla extra är att alltid se till att alltid vara lite extra trevlig.

5. Tänk långsiktig

Tänk långsiktigt! Se till att ni inte bara löser problem här och nu, utan att ni lär från era kunder och arbetar proaktivt för att undvika återkommande frågor och problem. Genom att aktivt arbeta för att hålla era kunder nöjda så kommer ni att se positiva effekter långt utöver bra resultat i kundserviceorganisationen. För att obehindrat kunna arbeta långsiktigt med era kundrelationer är det viktigt att ni har de verktyg och möjligheter ni behöver för att kunna leverera ett högt värde som passar era kunder.

Kundo hjälper er att lyckas! Kundo tillhandahåller moderna verktyg för digital kundservice. Våra molntjänster ger er bättre och enklare förutsättningar för att ni ska kunna arbeta med en mer effektiv kunddialog. Oavsett storlek på er kundserviceavdelning så har vi verktygen som gör det enkelt för er att bestämma hur ni vill jobba med kundservice, utan att kompromissa med tillgänglighet eller kundnytta.

Vill du veta mer? Boka en kostnadsfri demo så kontaktar vi dig och berättar mer!