Så minskade Arla antal ärenden med 65%
Bara några veckor efter att Arla lanserat sitt forum såg man en minskning av antal ärenden med hela 65%. Christina Bröthlin på Arla berättar om hur deras forum i dag blivit en viktig del i den dagliga konsumentkontakten.
– Ett problem för oss, som jag tror många kan känna igen sig i är att vi la väldigt mycket tid på att svara på samma frågor om och om igen, säger Christina Bröthlin.
Med över 800 inkommande mail i månaden bestämde sig Arla för att leta efter en lösning skulle göra det enklare för konsumenterna att själva hitta svar på vanliga frågor och på så vis effektivisera sin kundservice.
- Vi hörde talas om Kundo på ett event, och efter första mötet så gick det väldigt fort tills att forumet var på plats.
"Vårt mål var att minska antal ärenden med 25%. Att vi nästan direkt minskade med 65% är fantastiskt!"
Med ett tydligt mål att göra det enklare för konsumenten att hitta svar på sina frågor och minska antalet ärenden som behövde besvaras lanserade man därför ett forum från Kundo i september 2016.
– Nästan omgående efter lanseringen såg vi tydligt på besöksstatistiken att vanliga frågor och svar fick mycket visningar. Ännu tydligare var resultatet på antalet inkommande ärenden som direkt hade minskat med hela 65 procent. Vårt mål var att minska antal ärenden med 25 procent. Att vi nästan direkt minskade med 65 procent är fantastiskt!
Med forumet på plats kunde Arla snabbt halvera antalet personer som svarar på inkommande frågor från fyra till två personer.
– Forumet blev snabbt väldigt populärt internt, inte minst eftersom det frigjorde mycket tid. Resurserna vi sparar lägger vi istället på andra kvalitativa projekt inom kundservice, fortsätter Christina.
Förutom att göra det enklare för konsumenten att snabbt få svar på sina frågor så har man även sett ett stort värde i att göra frågor och svar tillgängliga för alla medarbetare. I dag används forumet som en del i processen att lära upp nya medarbetare om Arla och deras produkter.
– Vi uppskattar att Kundo inte nöjer sig med att vara en leverantör. Vi känner verkligen att det är en partner som bryr sig om hur det går för oss och som låter oss kunder vara med och påverka produktens framtida utveckling, avslutar Christina.
Vill du göra som Arla och många andra och effektivisera din kundservice med Kundo? Hör av dig eller boka en kostnadsfri demo.
Christina Bröthlin på Arla berättar om hur deras forum i dag blivit en viktig del i den dagliga konsumentkontakten.
Adam Svensson