Så skapar du effektiv hantering av mail till löneavdelningen
Gemensamt för många löneavdelningar är att man hanterar mycket inkommande frågor från anställda via...
“Effektiv kundservice”. Det är två ord som ofta hänger samman när vi pratar om vår kundservice. Att de två orden används så ofta tillsammans avslöjar att vi har ett ganska snävt perspektiv på kundservice. Viljan att skapa en mer effektiv kundservice indikerar att vi vill spara kostnader kopplade till funktionen.
Det är förstås en både rimlig och bra ambition, inte minst när antalet ärenden ökar vilket driver kostnader genom ytterligare personalbehov. Men idag är kundservice en så viktig funktion för kundnöjdhet, lojalitet och merförsäljning att frågan om att skapa en effektiv kundservice alltid måste ses i det perspektivet. Vi listar några viktiga steg för att du ska tänka på effektivisering på rätt sätt.
Vad är kundservice roll i er organisation? Om du svarar att uppgiften är att “besvara kundens frågor” så missar du troligen vilka övergripande mål kundservice kan bidra med.
Några exempel kan vara:Ett sätt att dela upp åtgärder för att effektivisera kundservice är detta:
Allt för ofta ser vi att många organisationer och företag fokuserar nästan enbart det första alternativet. Ofta finns där de snabba lösningarna men tyvärr leder de åtgärderna alltså ofta till en försämrad kundupplevelse.
Ladda ner hela guiden om att effektivisera er kundservice:
Att välja rätt verktyg och tekniska lösningar för sin kundservice är förstås viktigt. Idag har även mindre organisationer fungerande kundserviceverktyg. Men många kan vinna i både effektivitet och förbättrad arbetsmiljö genom att uppgradera till ett verktyg med effektiva funktioner och en modernare användarupplevelse. Utvärdera alltså ert befintliga system och nya system ni tittar på även ur detta viktiga perspektiv!
Med de fundamentala förutsättningarna på plats är det nu dags att dyka djupare i frågorna som kommer in till er kundservice. Kundservice är en guldgruva av kundinsikter och sättet att utvinna dessa går ofta via kundserviceverktygets statistik. Men för att hitta det du söker behöver ofta alla inkommande ärenden kategoriseras på rätt sätt, vilket verktyget bör ha stöd för.
Beväpnad med insikter om vilka som är era problemområden är det nu dags att börja jobba med den faktiska effektiviseringen.
Har du någonsin observerat en kund som söker information på er hemsida? Om du inte har gjort det missar du troligen en mycket viktig möjlighet för att effektivisera er service. Ofta har kunderna svårt att hitta den information de söker och de tvingas därför ta kontakt med er istället. Genom att förstå den utmaningen och synliggöra och presentera information på rätt sätt kan många frågor till kundservice ofta minskas!
Det här steget i vårt effektiviseringsarbete är ofta den plats som många organisationer börjar på. Hur kan kunden få hjälp till självhjälp? Som du nu vet finns det många andra positiva förändringar som kan genomföras innan vi börjar med det här steget i vår effektivisering av kundservice. Det är också nu det är dags att höja ett varningens finger. Med för stort fokus på självservice riskerar att leda till en försämrad kundupplevelse.
Ladda ner hela guiden om att effektivisera er kundservice:
Vill du ha hjälp att resonera kring hur er kundservice kan bli mer effektiv? Kontakta gärna oss eller boka en demo av våra moderna digitala kundtjänstsystem.
Gemensamt för många löneavdelningar är att man hanterar mycket inkommande frågor från anställda via...
Det är nog få som har missat den pågående diskussionen kring huruvida AI-funktionen chattbot är en...
Vad är kundservice? Många av oss skulle nog svara att det handlar om att hantera och besvara frågor...