Hjälp ditt team på traven med rätt digitala verktyg
För att undvika att dina kunder överger dig är det som kallas kundlojalitet väldigt viktigt. Ett av...
Service blir allt viktigare i slaget om kunderna. I dagens digitala era håller
begreppet kundtjänst på att förändras i grunden.
– I det nya kundtjänstlandskapet tar självbetjäning en allt större plats. Traditionella kundtjänstkanaler som telefoni och e-post har fått konkurrens av modern teknik som chatt och artificiell intelligens (AI), säger Sofia Alexus, VD på Kundo, ett svenskt SaaS bolag inom kundservice som bland annat är bland de första med att lansera AI-drivna kundtjänstlösningar.
Den digitala transformationen skapar helt nya möjligheter för företag som strävar efter att leverera exceptionell kundservice. Sofia ser några övergripande trender:
Betydelsen av kundtjänst ökar - och med det företagens vilja att investera i effektiva kundtjänstlösningar. Fokus ligger på att gå från att endast svara på kunders ärenden till att skapa värde för kunden genom att möta dem på deras villkor.
Att själv söka och hitta svar på sina frågor är en växande trend. Särskilt den yngre generationen förutsätter att företagen ska erbjuda detta.
Effektiv kundservice innebär att man kommunicerar med olika målgrupper på deras villkor. Detta kräver en servicestrategi där mixen av bemannad service och självbetjäning blir en central del av kundupplevelsen.
Eftersom personal är en trång sektor, både ur ett kostnads- och kompetensperspektiv, gäller det att använda den där den gör mest nytta. Den första generationen AI-lösningar inom kundservice fokuserar på att göra kundtjänstmedarbetaren mer effektiv. Exempel är att ge autogenererade svar på kundernas frågor samt att söka och hitta svar i stora kunskapsbanker.
– Vi använder väldigt avancerad teknik för att lösa väldigt enkla problem, säger Sofia.
Här hittar du artiklen i DI.
För att undvika att dina kunder överger dig är det som kallas kundlojalitet väldigt viktigt. Ett av...
Hos de största företagen finns ofta både budget, strukturkapital och lång erfarenhet av att driva...
Dålig kundservice är en dålig kundupplevelse, och en dålig kundupplevelse kostar pengar.
...