Hur väljer jag rätt FAQ-lösning?

Simen Langseth

Simen Langseth

Simen.langseth@kundo.no

En undersökning från Feefo visar att hela 80% använder en FAQ i kundresan, både före och efter köp. Den nya trenden är att kunder ska kunna hitta svar på sina frågor själva och helst slippa kontakta kundtjänst. För att erbjuda den här lösningen är det vanligt att använda sig av en FAQ. I det blogginlägget guidar vi dig om hur du väljer rätt FAQ-lösning!

Vad är en FAQ?

FAQ är en engelsk förkortning för "frequently asked questions" och användas för att samla frågor och svar på din hemsida. 

Vad är fördelarna med en FAQ?

Det finns många fördelar med att kunna erbjuda en FAQ. En FAQ kan förbättra upplevelsen för dina kunder genom att snabbt och smidigt själva kan hitta svar på sina frågor, dygnet runt - utan att behöva kontakta kundservice. 

Med en bra FAQ på din hemsida kan du också minska antal återkommande frågor till kundserviceteamet, vilket sparar tid till exempelvis mer komplexa ärenden eller andra aktiviteter som kan skapa bättre kundupplevelser. En FAQ kan också hjälpa dig att få bättre sökmotoroptimering (SEO) och mer trafik till din webbplats.

Hur väljer jag rätt FAQ?

För att välja rätt FAQ är det viktigt att du utgår från dina specifika behov och din målgrupp. En FAQ kan vara en enkel sektion på din webbplats med ett fåtal frågor och svar eller en hel sida. Du kan också bestämma om din FAQ ska vara statistik eller dynamisk.

En statistik FAQ 

När du har en statiskt FAQ har du en fast uppsättning frågor som är vanliga bland dina kunder. Ett statiskt FAQ passar bra för dig som redan har koll på vilka frågor dina kunder har. En statistisk FAQ kan vara väldigt användbar även om det bara handlar om det inte handlar om så många frågor. 

En dynamisk FAQ

Det som kännetecknar en dynamiskt FAQ är att innehållet genereras av dina kunder själva. Den som har fråga kan enkelt söka efter svar i FAQn, och om det inte finns något svar går det bra att skriva frågan direkt.

En dynamisk FAQ är ett bra val om du är osäker över vad dina kunder har för frågor och vill få mer insikter kring det.


Vill du veta mer om Kundos FAQ-lösningar? Kontakta oss gärna eller boka en kostnadsfri demo