Nyttan med en intern kunskapsdatabas i er kundservice

Björn Lilja

Björn Lilja

De flesta organisationer erbjuder såklart någon form av FAQ eller kunskapsdatabas publikt mot sina kunder. Men även kundservicemedarbetare behöver stöd och hjälp i sitt arbete! Därför blir det allt vanligare att använda en intern kunskapsdatabas som bara är tillgänglig för kundservice.

En intern kunskapsdatabas i kundserviceteamet har flera värdefulla effekter:

  • Den samlar er interna kunskap, policys och rutiner på en och samma plats.
  • Medarbetarna får ett stöd de kan använda löpande under kunddialogen, även om en kollega inte finns på plats. Detta underlättar inte minst för nya medarbetare.
  • Snabbar upp och underlättar onboarding av nya kollegor, inte minst vikarier, extra personal under högsäsong, semestertider etc.

 

kunskapsbankenEn exempel på en extern kunskapsbank från Kundo hos Max Hamburgare.

För att den interna kunskapsbanken ska fungera riktigt bra är det viktigt att: 

  • Den ska vara lätt att uppdatera! Det innebär att den bör vara tillgänglig direkt i kundserviceverktyget, antingen för att medarbetare att redigera vid behov eller bara för teamleads.
  • Enkel att söka i för att snabbt hitta information.
  • Tillgänglig när det behövs, direkt i kunddialogen.

Kundo Knowledge är en enkelt men kraftfull intern kunskapsdatabas för er kundservice. I Kundo Knowledge publicerar ni lekande lätt guider med strukturerad text, bilder, filmer, tabeller m.m. Ni slipper komplexiteten av ett CMS-verktyg eller allt som behöver göras för att publicera information på exempelvis intranätet. Ni kan utse innehållsansvariga och sätta granskningsintervall för att hålla innehållet uppdaterat och kvalitativt.

knowledge-widget-01-1024x603-1Exempel på kunskapsbanken i widget-format till höger. Samma widget kan bäddas in direkt i kundserviceverktyget för att vara enkelt tillgänglig.

Tack vare sin smarta widget kan Kundo Knowledge också bäddas in i direkt anslutning till att ni svarar på ärenden i Kundos digitala kundserviceverktyg. Oavsett om du svarar på e-post, en chatt eller en fråga på Facebook finns kunskapsbanken tillgänglig bara ett klick bort.

Läs mer om vår enkla kunskapsbank som kan användas både internt och extern i kundservice.