
Jordbruksverket
Jordbruksverket har använt Kundo i lite mer än ett år. Till en början för de som söker jordbruksstöd men forumet används nu bredare för en större del av verksamheten. Vi fick ett samtal med Jordbruksverkets Lars Borgmark där vi pratade om deras upplevelser och användning av Kundo.
Jordbruksverket får in ca 160 000 ärenden om året och letade efter en bra lösning för att även kunna hålla en öppen dialog på webben med sina kunder. Valet föll på Kundo.
– Vi är väldigt nöjda med Kundo och tycker att det är ett smidigt sätt att föra dialog med våra kunder, säger Lars. Vi som arbetar i verktyget uppskattar verktygets enkelhet och tycker att det är trevligt att jobba i. Det ger också en bra överblick över vad som behövs göras, berättar han.
Lars berättar att de arbetar med att svaren i Kundo inte ska upplevas formella och det tror han är uppskattat både hos personalen och hos kunderna. På Kundo syns personalens bilder och yrkesroller vilket skapar upplevelsen av ett mer personligt bemötande än via mejl.
– De flesta dialoger med kunderna är trevliga och positiva på Kundo. Forumet har en positiv ton som uppmuntrar till positiva synpunkter säger Lars.
Många kunder tackar för bra och snabba svar i vilket är väldigt kul, fortsätter han.
Via Kundo får kunderna möjligheten att se och läsa befintliga frågor och svar från andra kunder direkt i forumet, vilket innebär att Jordbruksverkets frågor och svar når ut till fler kunder än innan. I ett blogginlägg berättar Jordbruksverkets Birgitta Ek att inläggen på Kundo genererade 16 000 visningar under 2013.
Förutom Kundo använder Jordbruksverket e-post och telefon som kontaktvägar för sina kunder.
– Eftersom forumet främst har riktat sig mot jordbrukare som använder en e-tjänst så sitter de redan vid datorn och kan lätt kontakta Jordbruksverket eller länsstyrelserna via forumet. För många av frågorna runt ansökan av jordbrukarstöd samverkar vi med länsstyrelserna för att kunna ge kunderna heltäckande svar. I framtiden hoppas vi locka fler engagerade kunder med även andra typer av frågor.
Läs kundberättelsen med Lars Borgmark som pratar om deras upplevelser och användning av Kundo.

Björn Lilja