Skip to content
Kim, Head of Customer Relations på Sweef, i deras showroom på Drottninggatan

Så gör Sweef kundresan lika bekväm som deras designmöbler

När vi träffar Kim Hedemyr i Sweefs showroom på Drottninggatan i Stockholm, omgiven av vackra designmöbler, berättar hon entusiastiskt om sin roll och hur företaget har utvecklats sedan hon började för sex år sedan.

- Vi har vuxit enormt. I starten var vi fem personer som gjorde allt, från att sälja och packa soffor till att svara på kundärenden. Idag har vi ett dedikerat team på plats inom kundservice, marknad och e-handel, berättar Kim.

Det märks att Kim och kollegorna på Sweef ser kundservice som något mycket större än bara service. Sweef har väldigt nöjda kunder sett till deras recensioner, och man förstår varför då kundservice har fått en central roll i företaget.

- Vårt fokus är alltid att se kundens behov, de är våra viktigaste och största ambassadörer, säger Kim. 

Utmaningarna som ledde till förändring

När Sweef började använda Kundo 2018 hade de en stor utmaning - struktur. Kim berättar att de tidigare hanterade kundärenden via Gmail och Facebook Messenger, vilket ofta ledde till missade ärenden och ineffektivitet.

- Det var svårt att veta vem som gjorde vad. Vi behövde ett system som kunde ge oss bättre överblick och stöd i vårt arbete. Kundo var den perfekta lösningen, säger Kim.

Något som Sweef värdesatte högt i valet av system var enkelheten, vilket gjorde att Kundo kändes som ett naturligt val.

- Det bästa med Kundo är att det är väldigt användarvänligt, vilket gjorde det till en perfekt match för oss. Vår förbättrade effektivitet har sin grund i att systemet är så enkelt. Det skapar också möjligheten till att kunna göra vårt jobb bra och bidrar till vår framgång framåt, fortsätter Kim.

"Oavsett vilken roll du har på bolaget jobbar du i Kundo. Kundo är navet för oss."

 

Kundsystemet som blev navet i verksamheten

Idag spelar Kundo en avgörande roll i Sweefs verksamhet. Systemet underlättar för teamet att spåra ärenden, följa upp reklamationer och effektivisera arbetsflödet. Genom att samla all kundkommunikation på ett och samma ställe har Sweef fått en tydligare överblick och bättre kontroll över sina processer.

- Oavsett vilken roll du har på bolaget så jobbar du i Kundo. Kundo är navet för oss, säger Kim.

Ett konkret resultat av systemets införande är de förbättrade svarstiderna inom kundservice. Kim berättar att deras svarstid har minskat från 48 till 9 timmar.

Kundo har även blivit en viktig del i onboarding av nya medarbetare.

- Systemet är så intuitivt att nya medarbetare snabbt kommer in i det, och det är därför lätt att bli självgående efter ganska kort tid, säger Kim.

Utöver effektivare arbetsflöden berättar Kim hur de nyttjar Kundos statistikfunktioner, som tidigare saknats i Gmail. 

- Statistiken hjälper oss att identifiera återkommande problem och lösa dem tillsammans med våra leverantörer, säger hon.

Kim betonar också det nära samarbetet med Kundos supportteam. 

- Vi känner oss alltid väl omhändertagna. Teamet speglar sin egen produkt – snabb, personlig och hjälpsam. Det är en trygghet att veta att vi alltid har stöd när vi behöver det, berättar hon.


Framtiden för Sweef och kundupplevelsen 

Med planer på att integrera sitt senaste förvärv, Nufferton, i plattformen ser Sweef fram emot fortsatt tillväxt. Nufferton, som tidigare använt ett vanligt mailsystem som Gmail för sin kundkommunikation, kommer nu kunna få samma strukturerade och effektiva arbetsflöde som Sweef.

- Det gör det enkelt för oss att skala upp. Oavsett om vi lägger till nya team eller nya produkter, är det vårt självklara val, avslutar Kim.

Framtidssäkra er kundservice