Zinzino

Gustav Tranback

Gustav Tranback

”Av alla vi tittade på var Kundo helt klart outstanding”

Zinzino är det globala direkthandelsföretaget som nått stora framgångar genom att sälja testbaserat kosttillskott, livsstilsprodukter och hudvårdsprodukter. Sedan 2016 använder deras allt växande kundservice och support Kundos verktyg för att underlätta vardagen. Vi har pratat med kundservicechefen Jasmine Fondin och Business Development Project Manager Emma Franzén för att ta reda på varför de valde Kundo och vilka fördelar det fört med sig.

Sedan starten 2005 har Zinzino blivit ett av de snabbast växande bolagen i Europa inom direktförsäljning. Affärsmodellen med privatpersoner som återförsäljare har visat sig vara en succé för Zinzino som idag har tusentals återförsäljare runt om i världen. Något som ställt höga krav på supportfunktionen.
För att tillgodose behoven hos alla de som vill kontakta Zinzino är supporten idag uppdelad i två delar. Dels har de kundtjänsten dit kunder vänder sig med frågor om abonnemang, leverans, fakturafrågor osv. Sedan har de en support dit alla deras återförsäljare vänder sig.

Från Outlook till Kundo

Likt många andra växande bolag blev Zinzinos hantering av inkommande frågor tillslut ohållbar. De satt då med Outlook för att hantera mail och tog även emot mycket frågor via telefon. När antal frågor ökade snabbt  blev Zinzino varse om det inte gick att fortsätta så.

– Vi var i en period av stor tillväxt samtidigt som vi var underbemannade i supporten. Vi kände att vi behövde hitta ett sätt att nå ut till flera samtidigt på ett smidigt sätt, samtidigt som vi ville upplevas mer kundvänliga, säger Emma.

 

"Vi kände att vi behövde hitta ett sätt att nå ut till flera samtidigt på ett smidigt sätt, samtidigt som vi ville upplevas mer kundvänliga"

Zinzino började att leta efter vilka olika möjligheter som fanns på marknaden.

– Vi kollade först på olika varianter av en FAQ, men vi ville ha ett bättre verktyg som var bättre för oss och för kunderna. Så vi började fundera på vad det var vi ville uppnå, och det var ju kundnöjdhet. Då googlade jag lite på vilka verktyg en kundtjänst kunde använda för att uppnå det, det var då vi hittade Kundo och fastnade direkt. Av alla vi tittade på var Kundo helt klart outstanding, säger Emma.

2014 köpte Zinzino in Kundo Forum som första produkt. Strax därefter följde Kundo Mail, Kundo Chat och nu senast köptes Kundo Knowledge in som intern kunskapsbank. Jasmin och Emma beskriver hur de tidigt blev förtjusta i Kundo som företag och de kontaktpersoner de stötte på. Enkelheten i produkterna och att allt var samlat på samma ställe är också något de lyfter som en avgörande faktor till att valet föll på just Kundo.

Kundos olika produkter skapar nytta på flera olika områden

Idag använder Zinzino fyra av Kundos fem produkter, där alla fyller olika funktioner.

– Vi har idag nytta av Kundos produkter på flera olika sätt. Forumet har vi främst för att kunna erbjuda våra partners support dygnet runt medan chatten gör oss ständigt tillgängliga och ger våra kunder och partners snabbare svar än via mail, säger Jasmin.

Kundo Mail ger Zinzino lättare översikt och bättre förutsättningar för samarbete.

– Vi behöver inte längre sitta och sortera mail i olika inkorgar, det blir helt enkelt mer lätthanterligt med Kundo Mail, fortsätter Jasmin.

För att hela supportteamet ska ha tillgång till korrekt och uppdaterad information använder Zinzino Kundo Knowledge som en intern kunskapsbank. En tillgång som blir viktigare och viktigare ju mer teamet växer.

 

Vi behöver inte längre sitta och sortera mail i olika inkorgar, det blir helt enkelt mer lätthanterligt med Kundo Mail

Fortsatt tillväxt och personalsatsningar

Framtiden ser ljus ut för Zinzino. Trots det tumultartade världsläget under våren 2020 har företaget klarat sig bra och ser framåt med en positiv inställning.

– Det har faktiskt gått förvånansvärt bra för oss trots Coronaviruset. Vi gjorde till och med en rekordmånad i maj 2020, berättar Emma.

Fortsatt global expansion är det som står på agendan för direkthandelsbolaget härnäst.

–Vi vill fortsätta att öppna upp i flera länder. Näst på tur står Hong Kong. I och med det måste vi också möta upp med en personalstyrka som kan hantera supporten i de olika regionerna, säger Jasmin.

– Vi vill också hitta ännu fler möjligheter till att underlätta det dagliga arbetet för supporten. Helt enkelt en satsning på vår personal, fortsätter Jasmin.

Inte ett typiskt ”kundserviceföretag”

Trots att Zinzino har en affärsmodell som skiljer sig från många andra har de ändå ett stort behov av en fungerande supportfunktion. När det dessutom rör sig om kommunikation med olika målgrupper blir verktygen som används väldigt viktigt för att bibehålla struktur och effektivitet. Därför är vi på Kundo väldigt glada över att få tillhanda de verktygen som förenklar och förbättrar vardagen för Zinzino.