Därför är en livechatt viktig för ert varumärke
Idag ställs allt högre krav på en närvarande kundservice, korta svarstider och personlig service. Med en chatt på er webbplats kan ni erbjuda exakt det! Här har vi listat fem anledningar till varför chatten är viktig för ert varumärke.
Det sparar tid och är bekvämt
En stor fördel med en livechatt är att den är lättillgänglig för era kunder. När en kund behöver rätt information eller lite extra hjälp inför ett köpbeslut så kan en chatt spara både tid och frustration då kunder slipper vänta i telefonköer eller på mailsvar, och kan fortsätta surfa på er sida samtidigt som de chattar med en agent.
Ökad konvertering på webben
Oavsett om ni är en e-handlare, bostadsbolag, kommun eller resebyrå så har ni troligtvis olika typer av konverteringsmål på er hemsida. Det kan vara allt från att driva direkt försäljning, få besökare att fylla i formulär, hitta rätt information eller boka ett möte. För besökaren handlar det om att enkelt hitta rätt och att känna sig säker i sitt beslut. Den tillgänglighet och närvaro som en livechatt innebär kan öka konverteringar och försäljning genom att att eliminera eventuell förvirring och ovisshet som besökaren kan uppleva.
Minskade kostnader för kundservice
En kanske inte lika uppenbar fördel med en livechatt är att den kan hjälpa till att minska kostnaderna för ett kundserviceteam. Den främsta fördelen med chatten är att den tillåter agenterna att jobba med flera ärenden på samma gång, samtidigt som kunden fortfarande upplever samma personliga service som i ett telefonsamtal. En effektiv livechatt minskar också besökarens behov att ringa och maila, vilket leder till färre utdragna och kostsamma ärenden. Något som i längden även kan innebära att man inte behöver lika många agenter.
Personlig service ger en ökad förståelse av kundernas problem
Med ökad digitalisering och utveckling av AI och chattbotar förbättras kundservice i snabbhet och tillgänglighet. Kunder förväntar sig dock fortfarande individuell och noggrann service. En balans mellan personlig interaktion och teknik skapar den bästa kundupplevelsen, där tekniken stödjer de personliga mötena och mänsklig kontakt säkerställer förståelse och långsiktig utveckling.
Nå nya målgrupper
Vi blir allt mer uppkopplade och det påverkar i allra högsta grad hur vi väljer att kommunicera med varandra. Detta gäller inte minst hur vi vill kunna kommunicera med företag. Troligtvis är du som läser detta tillgänglig på flera olika plattformar, telefonnummer, mailadresser och troligtvis så föredrar olika personer olika kontaktvägar. Vi lever i en tid av sociala medier där Instant messaging och chattande är lika självklart som som att jorden är rund, och där vi som företag riskerar att missa en hel generation om vi inte gör oss tillgängliga på deras villkor.
Vill du veta mer om Kundos chattlösningar? Kontakta oss eller boka en kostnadsfri demo.
Här har vi listat fem anledningar till varför chatten är viktig för ert varumärke.
Adam Svensson