Därför är en livechatt viktig för ert varumärke

Adam Svensson

Adam Svensson

Idag ställs allt högre krav på en närvarande kundservice, korta svarstider och personlig service. Med en chatt på er webbplats kan ni erbjuda exakt det! Här har vi listat fem anledningar till varför chatten är viktig för ert varumärke.

Det sparar tid och är bekvämt

En stor fördel med en livechatt är att den alltid finns tillgänglig för era kunder. När en kund behöver rätt information eller lite extra hjälp inför ett köpbeslut så kan en chatt spara både tid och frustration då kunder slipper. Kunden behöver inte vänta i telefonköer eller på mailsvar, och kan fortsätta surfa på er sida samtidigt som de chattar med en agent.

Ökad konvertering på webben

Oavsett om ni är en e-handlare, bostadsbolag, kommun eller resebyrå så har ni troligtvis olika typer av konverteringsmål på er hemsida. Det kan vara allt från att driva direkt försäljning, få besökare att fylla i formulär, hitta rätt information eller kanske boka ett möte. För besökaren handlar det om att enkelt hitta rätt och att känna sig säker i sitt beslut. Den tillgänglighet och närvaro som en livechatt innebär kan öka konverteringar och försäljning genom att att eliminera eventuell förvirring och ovisshet som besökaren kan uppleva,

Minskade kostnader för kundservice

En kanske inte lika uppenbar fördel med en livechatt är att den kan hjälpa till att minska kostnaderna för ett kundserviceteam. Den främsta fördelen med chatten är att den tillåter agenterna att jobba med flera ärenden på samma gång, samtidigt som kunden fortfarande upplever samma personliga service som i ett telefonsamtal. En effektiv livechatt minskar också besökarens behov att att ringa och mail, vilket leder till färre utdragna och kostsamma ärenden. Något som i längden även kan innebära att man inte behöver lika många agenter.

Personlig service ger en ökad förståelse av kundernas problem

”Riktig” personlig service är inte längre en självklarhet. I takt med en ökad digitalisering och höga krav på effektivisering utmanas den personliga närvaron allt mer av tekniker som AI, MI och Chatbottar. Samtidigt som tekniken hela tiden blir bättre, så ökar också kundernas krav på individuell och korrekt service. En verklig personlig närvaro är fortfarande det bästa sättet att verkligen förstå kundens problem. Detta är inte minst viktigt för att kunna ge snabb och bra service, men även för att kunna åtgärda problemen och utvecklas som företag.

Nå fler och kanske nya målgrupper

Vi blir allt mer uppkopplade och det påverkar i allra högsta grad hur vi väljer att kommunicera med varandra. Detta gäller inte minst hur vi vill kunna kommunicera med företag. Troligtvis är du som läser detta tillgänglig på flera olika plattformar, telefonnummer, mailadresser och troligtvis så föredrar olika personer att kontakta dig i vissa kanaler före andra. Vi lever i en tid av Sociala medier där Instant messaging och chattande är lika självklart som som att jorden är rund, och där vi som företag riskerar att missa en hel generation om vi inte gör oss tillgängliga på deras villkor.

Att leverera en sömlös digital kundupplevelse bygger till stor del på att använda den bästa tekniken. Samtidigt har alla företag olika behov och förutsättning, och utbudet av tekniska lösningar är många. Kundo Chat är ett av Kundos många verktyg för bättre kundservice. En enkel och molnbaserad tjänst som hjälper er att samla all kundservice på samma ställe.


Vill du veta mer om hur Chatt från Kundo kan förbättra er service?

Läs mer och se den korta videon om Kundo Chat

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på våra populära blogginlägg eller kontakta oss på Kundo så berättar vi mer!

New call-to-action