Förbättrad statistik för forum

Emil Stenström

Emil Stenström

Nu har vi lanserat flera förbättringar i hur statistiken fungerar. Det går att jämföra olika perioder, att se sidvisningar per inlägg, att jämföra sidvisningarna med hela inflödet till kundservice, och så har översiktssidan fått sig lite upphottat utseende.

För att förstå forumets effekter behöver man titta på sidvisningar. Genom att skriva ett svar i forumet når man ju så många fler än ett svar på ett mail. Men som medarbetare blir fokuset ibland för mycket på att bara svara på frågor, och för lite på den "passiva" nytta som forumet faktiskt levererar varje dag. För att hjälpa till att lyfta blicken har vi därför har vi gjort flera förbättringar som lyfter fram sidvisningar i statistiken.

Vad har ändrats?

Sidvisningar per svar har tidigare bara funnits i månadsrapporten, men har nu blivit en egen box på statistikens startsida. För att påminna om vad det måttet innebär så kan man se det som "Hur många som i snitt ser varje svar en medarbetare skriver".

Efter varje mätvärde finns procentuell förändring jämfört med tidigare period. Som standard visar den en lika lång period som ni valt, så väljer ni 1 vecka så jämförs den veckan med veckan innan. Längst upp på sidan går det att jämföra med samma period året innan istället, vilket ibland kan göra att säsongsförändringar kan jämnas ut.

Designen har hottats upp lite, med tydligare koppling mellan värden i statistiken och dess förklaringar, för att göra översiktssidan tydligare.

Gräv djupare i den detaljerade statistiken

Sidvisningar per svar går också att gräva sig djupare i genom den graf som finns på den detaljerade sidvisningssidan. Genom att välja att visa månader längst upp på sidan kan man få ännu mer detaljerad bild av hur det har sett ut historiskt.

Den detaljerade konversationsstatistiken har också fått två nya funktioner, för att göra enklare att jämföra antalet sidvisningar med den totala mängden inlägg som kommer in.

Ett exempel från vårt Kundos egen support

När man tittar på vår konversationshistorik så ser den ut såhär. Det ser ut som att vi får många mail, och relativt få foruminlägg. Hur kan man tänka kring det värde som forumet levererar jämfört med andra kanaler?

Genom att slå på "Visa sidvisningar för Forum" så får man en helt annan bild av hur det totala inflödet ser ut. Sidvisningarna står för en betydligt större del av det totalt inflödet till kundservice än vad man kan tro, och dessutom utan att kundservice behöver lägga ner så mycket jobb som de andra kanalerna kräver.

För att summera ihop alla de andra kanalerna till en graf, finns också "Visa totalt"-funktionen. Klicka i den för att se hur många konversationer som kommit in totalt.

Vi hoppas att dessa nya verktyg ska hjälpa er lyfta den nytta som forumet levererar dygnet runt, genom att helt enkelt exponera era befintliga svar till fler personer. Vi vet att det fungerar för vårt eget forum!

Hör av er till er success manager för att gräva djupare i, och få hjälp att spetsa effekterna av, ert eget forum.