Låt kunskapsbanken bli en ingång till forumet

Ylva Espling

Ylva Espling

Nu kan ni använda kunskapsbankens startsida som en ingång till alla era kanaler, inklusive forumet. 

De flesta kundserviceorganisationer får in en blandning av frågor.  En del är frågor som återkommer regelbundet under lång tid, annat är nya frågor som dyker upp som ett resultat av något som organisationen gjort eller förändringar i omvärlden. Som ett exempel fick många av våra kunder in väldigt många nya frågor i sina kundforum under början av pandemin i våras.

För den mer långlivade informationen är guider i en kunskapsbank ett bra alternativ, men för nya frågor som dyker upp eller för frågor där svaret faktiskt kan förändras över tid passar ett forum utmärkt. Innehållet byggs då på och hålls aktuellt utifrån de frågor som användarna ställer.

Men vad är egentligen det bästa sättet att kombinera en kunskapsbank och ett forum på? Hur går det att se till att besökarna hittar rätt? 

Vår rekommendation är att utgå från kunskapsbanken som en startpunkt för alla era kontaktvägar

Nyligen gjorde vi det möjligt att lägga till kontaktvägar på kunskapsbankens startsida, till exempel en länk till forumet. Då kan besökarna enkelt hitta alternativa kontaktvägar om de inte hittar svaret på sin fråga eller har en personlig fråga och behöver kontakta er.

Det går också att koppla ett forum till en kunskapsbank. Då kan besökaren söka svar på sin fråga i kunskapsbanken och forumet samtidigt och alla sökträffar listas på samma sida. 

Nu tar vi ytterligare ett steg och gör det möjligt att visa upp de 10 foruminlägg som har flest sidvisningar direkt på startsidan i kunskapsbanken

En del användare kommer då kunna hitta svaret på sin fråga direkt bland de foruminlägg som visas upp. Samtidigt lyfts forumet fram tydligare så att fler blir lockade att också söka sitt svar där eller kanske ställa sin egen fråga. 

Här är ett exempel på hur detta kan se ut i kunskapsbanken för vår påhittade kommun Lillestad: 

Lillestad KB

Du kopplar ihop kunskapsbanken med ert forum på sidan Basinställningar under inställningarna för kunskapsbanken.

Vi hoppas att dessa ändringar gör det lättare för er att styra så att ni får in rätt frågor i rätt kanal och att det blir lättare för era besökare att hitta svar på sin fråga! 

Har du några funderingar på hur ni skulle kunna kombinera en kunskapsbank och forum i er verksamhet?  Kontakta er success manager eller skicka ett mail till customer@kundo.se!