Skriv in frågan direkt i Kundo Chat

Emil Stenström

Emil Stenström

Vi har nu ändrat så att användare kan skriva in sin fråga redan i Kundo Chat:s "entré", innan chatten startar. Det gör det både tydligare för användaren och kommer att göra att redaktörer som får en chatt direkt har en fråga att svara på.

Många som chattar är otåliga att få sitt svar från kundservice, och är därför inte beredda att läsa instruktioner och beskrivningstexter. Det är vårt jobb som designers att se till att våra verktyg fungerar trots detta.

Ett beteende vi har sett hos några användare är att de skriver in sin fråga i namn-fältet i chatten. Det är på många sätt förståeligt, det är det första fältet man ser, och tidigare syntes bara hjälptexten när man ännu inte skrivit något i fältet.

Designen är nu uppdaterad för att minska risken för att det händer:

  1. Ett nytt fält "Vad kan vi hjälpa dig med?" har lagts till. Ni kan själv välja vad som ska stå i instruktionen till användaren. Det blir det första fältet användaren ser helt enligt förväntan.
  2. Namn- och E-postadress-fälten har fått en "etiketter" som beskriver vad som ska skrivas in, som ligger kvar trots att man börjat skriva i fältet.

Såhär ser den nya designen ut:

Kundo Chat (Slutanvändare) - Ny ruta för fråga

En följdeffekt av detta tror vi också blir nyttig för redaktörer: Redaktören får direkt upp en fråga när chatten startar. Tidigare startade chatten tom, dök upp för redaktören, och sen började användaren formulera sin fråga.

Såhär ser alltså helt nystartade chattar ut för redaktören:

Kundo Chat (Slutanvändare) - Frågan kommer med in i chatten

Redaktören kan då sätta igång att chatta direkt.

Ibland kan små förändringar göra stor skillnad, vi tror att detta är en sån ändring. För tankar och frågor kring hur detta påverkar era arbetsflöden, prata med er success manager!