Self-service: Din väg till nöjdare kunder och medarbetare

Gustav Tranback

Gustav Tranback

Jobbar du inom kundservice har du säkert märkt av att många av dina kunders frågor liknar varandra. Det är egentligen inte så konstigt. Du säljer samma produkter eller tjänster till en ofta homogen kundgrupp. Att liknande frågor dyker upp hos flera kunder är alltså både rimligt och högst troligt. Det betyder däremot inte att du bör lägga ner tid på att besvara dem gång på gång. 

Ineffektivitet är bara en av följderna av återkommande frågor

En direkt påverkan av alla återkommande frågor är ineffektivitet. Dina medarbetare lägger mycket av sin tid på att besvara återkommande frågor och det bidrar också till att de tappar motivationen. 

Lösningen är Self-service

Med Self-service kan du hjälpa dina kunder att själva hitta svar på sina frågor, dygnet runt. I dag när alla är uppkopplade 24 timmar om dygnet är detta något som det ställs allt högre krav på, och också något som alla vinner på. 

Läs mer om Kundos Self-service


Fem fördelar med Self-service: 

  1. Du blir tillgänglig dygnet runt
    Genom att ha de vanligaste frågorna och svaren på din hemsida tillgängliggör du kundservice dygnet runt, alla dagar i veckan. Dina kunder behöver inte längre förhålla sig till specifika kontorstider för att få svar på sina frågor, vilket genererar ökad kundnöjdhet.
  2. Du får nöjdare medarbetare
    Med Self-service sparar kundserviceteamet tid genom att slippa svara på återkommande frågor och får istället mer tid till andra mer motiverande och utvecklande uppgifter som kräver deras expertis. 
  3. Du minimerar risken för långa kötider
    När du minskar antalet återkommande frågor kan du istället erbjuda de kunder som fortsätter att höra av sig snabbare svar och kortare telefon- eller chattköer. 
  4. Du sparar tid och pengar
    Med Self-service frigör du tid som istället kan läggas på viktigare ärenden. Du blir både mer tids- och kostnadseffektiv.
  5. Du anpassar dig efter dina kunder
    Att ge dina kunder möjligheten att själva hitta svar på sina frågor är något som ligger helt i linje med vad dagens konsumenter förväntar sig. Framförallt har yngre generationer helt annat synsätt på kundservice än tidigare. De tenderar att vara både självständiga och måna om att själva lösa sina problem. Något som Self-service ger dem möjlighet till. 

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att leverera bra Self-service? Kontakta oss gärna eller boka en kostnadsfri demo