Vilket är det bästa ärendehanteringssystemet?
Med ett ärendehanteringssystem för kundservice får kundserviceteamet de bästa förutsättningarna för att smidigt kunna ...
Läs inlägget bloggEn av de största utmaningarna många kundserviceavdelningar ställs inför är den enorma mängd återkommande frågor de måste besvara varje dag. Förutom det uppenbara att det tar allt för mycket av dina medarbetares tid kan det också leda till omotiverade kollegor, högre risk för utbrändhet och i slutändan missnöjda kunder då alla ärenden inte hinns med i tid.
Jobbar du inom kundservice har du säkerligen märkt av att många av era kunders frågor liknar varandra. Det är egentligen inte så konstigt ifall du tänker efter. Ni säljer samma produkter och tjänster till en ofta homogen kundgrupp. Att liknande frågor dyker upp hos flera kunder är alltså både rimligt och högst troligt. Men det rättfärdigar inte den belastning som läggs på ert kundserviceteam och all arbetstid som läggs på att svara på samma frågor om och om igen.
En direkt negativ påverkan av alla återkommande frågor är ineffektivitet. Dina medarbetare hinner inte ta tag i lika många ärenden som de hade kunnat om de inte tvingats att lägga sin tid på att besvara samma frågor gång på gång. Återkommande frågor genererar onödigt hög belastning på kundserviceteamet och kan bidra till en negativ spiral för dina medarbetare. Att dag ut och dag in sitta och svara på samma frågor kommer definitivt att få teamets motivation att dala. Dina kundservicemedarbetare kommer att bli mindre och mindre engagerade och de kommer också att löpa en ökad risk för utbrändhet. Det leder i värsta fall till att dina medarbetare slutar så att du måste hitta ny personal, något som är både kostsamt och tidskrävande.
LADDA NER VÅRA 10 BUDORD FÖR RIKTIGT BRA KUNDSERVICE!
Precis som det låter så handlar Customer Self Service om kundservice där kunderna själva hittar svaren på sina frågor. I dag när alla är uppkopplade 24 timmar om dygnet är detta något som det ställs allt högre krav på, och också något som alla vinner på. Om ni etablerar en lättillgänglig kunskapsbank med de frågor ni ofta ställs kommer ni märka att det medför en rad positiva effekter.
Med rätt verktyg och system kan ni effektivisera er kundservice mycket. På köpet får ni dessutom ett mer motiverat team som kan fylla sina dagar med mer varierande och utvecklande uppgifter. Ni får också nöjdare kunder som slipper många av de irritationsmoment en traditionell kundtjänst kan medföra.
Med ett ärendehanteringssystem för kundservice får kundserviceteamet de bästa förutsättningarna för att smidigt kunna ...
Läs inlägget bloggKänner ditt kundserviceteam sig psykologiskt trygga? Är det okej att ta upp svåra frågor och lyssnar man och agerar på ...
Läs inlägget bloggKundos Employee Net Promotor Score (eNPS) landar i år på 62. Vilket är ett enastående resultat enligt Jonatan Larsson som är ...
Läs inlägget blogg