Ta kontakt via mail när chatten är offline

Emil Stenström

Emil Stenström

Nu lanserar vi möjligheten att skicka kunderna till en annan kanal när chatten är offline. Det gör att ni kan ha en chattknapp som alltid ligger kvar på samma plats, och bli en tydlig väg in för att kontakta kundservice.

Chatt är en kanal som kräver mycket av medarbetarna, men som ofta leder till hög kundnöjdhet eftersom kunderna får en direktkontakt som är svår att konkurrera mot med mail, forum eller en kunskapsbank. Eftersom en livechatt kräver att medarbetarna alltid är på plats för att svara är det värt att fundera över vad kontaktvägarna ska vara när chatten är offline.

Det vanligaste kanalen att erbjuda som alternativ kontaktväg när chatten är offline är e-post. Genom att visa ett formulär så får användaren skicka iväg sin fråga där istället.

Rent praktiskt så slås denna funktion på via Inställningar > Flödesinställningar. Ni väljer själva om ni bara vill visa ett meddelande, länka till en extern sida, eller om ni vill erbjuda kunden att skicka ett mail till er.

Chatt som kanal är högaktuell i dessa speciella tider, så vi fortsätter att satsa på förbättringar som gör att den kan göra mer nytta ute hos alla er som sliter i kundserviceorganisationerna där ute!