Så skapar du en bra kundupplevelse under Black Friday

Marthe Elise Fottland

Marthe Elise Fottland

Black Friday och julhandeln närmar sig med stormsteg. Även om vi befinner oss i oroliga tider så förväntas ändå trycket på nätbutikerna bli högt även i år. Efter intåget av covid-19 tvingades världen ställa om snabbare än väntat till den digitala världen. Därför är det viktigt för nätbutikerna att vara väl förberedda och ta hand om sina kunder.

Det är ingen nyhet att svenskarnas kort går varma veckorna före jul. Många passar på att fynda samtidigt som julklappar ska inhandlas. Med detta i åtanke kan vi med all säkerhet säga att nätbutikerna har en spännande och hektisk tid framför sig.

En livechatt ökar kundnöjdheten och ger försäljningen en boost

Det är alltså ingen tvekan om att nätbutikerna bör vara väl förberedda, både när det gäller lagerhållning, webbplatsens hastighet och kapacitet samt bemanning, kampanjer osv. Men när man är mitt uppe i förberedelserna av varulager och kampanjer är det lätt att glömma hur viktigt det är att värna om kunderna och ge dem den hjälp de behöver. Med en livechatt på webbplatsen kan ni vara tillgängliga för kunderna precis när de behöver det.

Oavsett om det gäller att svara på frågor om en produkt när kunden försöker bestämma sig eller besvara frågor om returer efter ett köp får kunden snabbt svar via en livechatt, vilket kan vara avgörande för exempelvis genomförandet av ett köp.

Förutom den uppenbara fördelen att det bidrar till ökad försäljning kommer kunderna att värdesätta hög tillgänglighet och bra, snabb service i chatten. Om kunderna blir bemötta med vänlighet, kompetens och det där lilla extra kommer de förmodligen att bli väldigt nöjda och därmed återvända till din nätbutik även efter Black Friday och julhandeln. Och det borde väl ändå vara målet, eller hur?

Tillräckligt många och väl förberedda kundtjänstmedarbetare

För att kundupplevelsen av chatten ska bli optimal är det viktigt att ha tillräcklig bemanning och väl förberedda medarbetare.

Kundtjänstmedarbetarna som tar hand om chatten måste ha fått en grundlig utbildning gällande allt från produkter och kampanjer till leverans och retur. Finns det experter på olika produktgrupper i teamet? Se till att de får använda sin kunskap för att besvara sådana frågor som rör deras expertområde. I chattverktyget bör det finnas möjlighet att tilldela chattar till olika kollegor på ett smidigt sätt för att uppnå just detta.

Något man inte bör underskatta är vikten av att ha tillräckligt med personal på plats som kan hoppa in och ta hand om chatten när det behövs. Black Friday och tiden före jul är inte rätt tid att dra ner på bemanningen, och i år behöver ni förmodligen all hjälp ni kan få för att hjälpa kunderna.

Det kommer en morgondag

Sist men inte minst: förbered dina anställda så att de kan hantera stress på ett bra sätt. Bemöt kunderna med ett leende och lägg i en extra kundservice-växel före jul, trots att det kan vara stressigt – det kommer att löna sig. Du vill väl ha kunder som kommer tillbaka när stormen har lagt sig och december är över?

Lycka till med Black Friday och julhandeln!

Vill ni ha hjälp med hur ni kan effektivisera och förbättra er kundservice? Kontakta oss så berättar vi hur Kundo kan hjälpa er