Kundservice via Instagram

Emil Stenström

Emil Stenström

Instagram fortsätter att växa som kanal för kundservice, och nu har det blivit dags för oss att välkomna den till Kundo Social.

Sen vi lanserade Kundo Social har frågorna kommit kring att utöka den till flera kanaler. Kanalerna som efterfrågats har varit många, men Instagram har tydligt stuckit ut. Instagram är populärt speciellt hos organisationer som jobbar mycket med bilder, speciellt i kombination med den yngre målgrupp som vuxit upp i den kanalen. Varför ska man gå in på ett företags hemsida och leta när kontakta-knappen finns där man är, på Instagram?

I intervjuer har det kommit fram att många kämpar med att hantera Instagram som kundserviceverktyg på ett smidigt sätt. Vi har hört om speciallösningar med extramobiler som legat i en speciell låda och passats runt, till att man helt enkelt gett upp och låtit marknad eller en extern byrå hantera kanalen manuellt.

Riktigt bra lösningar har varit svåra att få till för någon leverantör, eftersom Instagram helt har saknat ett API för Direct Messages, kanalen där allra flest kundserviceärenden kommer. Facebook bestämde sig för drygt en månad sedan att öppna upp ett ordentligt API. Det har gjort att Kundo nu kan börja jobba med att integrera Instagram på samma sätt som vi idag jobbar med Messenger. Arbetet pågår för fullt.

I ett första steg är det Instagram Direct Messages som vi bygger stöd för. Det har också visat sig vara den del av Instagram där flest kundserviceärenden kommer. Längre fram så tittar vi också på att lägga in stöd för kommentarer på Instagramsidor, så att inte hellre dessa behöver hanteras av marknad.

Är ni intresserade av att vara en tidig testkund för Instagram i Social? Kontakt då er success manager eller via customer@kundo.se så ser vi till att bjuda in er att testa tidigt!

Är du nyfiken på Instagram i Kundo Social? Kontakta oss!