Låt chatt-knappen jobba när ni sover

Ylva Espling

Ylva Espling

Nu gör vi det enklare för era besökare att kontakta er när ingen är tillgänglig i chatten. Låt chatt-knappen bli en tydlig väg in för att kunna kontakta er dygnet runt. 

Med en chatt är det lätt för era besökare att få snabb, personlig hjälp. Men när ingen är tillgänglig i chatten behöver de hitta andra sätt att kontakta er eller hitta svar på sin fråga.

För att det ska gå precis lika lätt och smidigt som det är att starta en chatt, kan ni nu välja att ha chattknappen alltid tillgänglig. Den blir då en tydlig väg in för att kontakta kundservice, oavsett om någon redaktör är tillgänglig i chatten just då eller inte. 

Det finns några olika möjligheter att styra vad som ska hända när ingen redaktör är på plats, för att ni ska kunna styra besökarna till den kanal som passar er bäst. Några exempel följer här. 

öppettider
Ni kan informera om chattens öppettider så att besökaren vet när de kan komma tillbaka för att chatta med er. 

andra-kontaktvägar
Ni kan informera om andra kontaktvägar som besökarna kan använda för att kontakta er. 

kontaktformulär
Ni kan välja att visa ett formulär så att besökaren kan skicka e-post till er istället. Det går också att länka till webbsidor, till exempel om ni har en FAQ på er webbplats.

chattassistenten
Ni kan också låta besökaren söka svar på sin fråga i ert forum eller er kunskapsbank och förhoppningsvis hitta svaret snabbt och smidigt fast ni inte är tillgängliga i chatten. Denna funktion kräver att ni har chattassistenten aktiverad. 

Det går också att kombinera kontaktformuläret med att erbjuda möjligheten att söka svar i ert forum eller er kunskapsbank. Då kan besökaren enkelt  skicka ett meddelande till er om hen inte hittar svaret på egen hand.

Hur gör jag?

All konfiguration kan ni göra själva i chattflödets inställningar i Kundo.

  • Under Flödesinställningar kan ni välja att alltid visa chattknappen, om det ska visas ett kontaktformulär och vilken e-postadress som då ska vara mottagare. 
  • Under Texter kan ni ändra den information som visas upp för besökarna.

Kontakta er customer success manager om ni har några funderingar om hur ni bäst utnyttjar denna nya möjlighet!