2 MIN LÄSNING

Sökordsoptimera innehållet i er kunskapsdatabas

2020-01-16 Gäst
 
 

Inlägget nedan är ett gästinlägg från Amanda Back på SEO-företaget Viseo

Att bygga en kunskapsdatabas är en möjlighet att jobba med att optimera er hemsida för att synas på Google. En kunskapsbank kan både driva merförsäljning av era produkter och avlasta er kundservice. I den här artikeln går vi igenom varför sökordsoptimering är viktigt för en kunskapsbank och ger tips på hur du lyckas.

Vad är sökordsoptimering?

Med sökordsoptimering menas att du optimerar din webbplats för ett eller flera sökord eller sökfraser. Det gör att Google förstår vad din hemsida handlar om och därmed rankar den högre på sökresultat som innehåller de sökord du optimerar mot.

Målet med sökordsoptimering är alltså att dina kunder lättare ska kunna hitta dig på Google så att du i slutändan ökar ditt företags försäljning och intäkter.

Varför är sökordsoptimering viktigt för en kunskapsdatabas?

Har du och ditt företag bestämt er för att satsa resurser på att bygga en kunskapsbank för er kundservice där era kunder kan hitta information om era produkter? Då är det direkt bortkastad tid och pengar om ni inte också ser till att sökordsoptimera det innehållet ni planerar att skapa.

Idag är det ett självklart beteende hos konsumenter att söka efter produkter och tjänster via Google, men det är minst lika vanligt att många söker efter frågor och svar som man annars skulle ställa direkt till kundservice. Det enda sättet för dem att hitta till dig (utan att du betalar för annonser) är att du ser till att du syns för de sökresultat som är relaterade till ditt företags produkter.

Din kunskapsbank är en av de delar på din hemsida som erbjuder det största utrymmet att arbeta med att synas på fler av dina kunders Google-sökningar. Du kan där bygga hela din innehållsstrategi utifrån sökordsoptimering då de sökord som du tar fram i din analys pekar på vad dina kunder undrar över och är intresserade av, samtidigt som de också hjälper dig att ranka högt.

Hur lyckas du med sökordsoptimering?

Att lyckas med att bygga en sökordsoptimerad kunskapsbank kräver ett långsiktigt och ihärdigt arbete. Att synas på Googles förstasida för ett relevant sökord händer inte över en dag, utan ni behöver en väl utformad strategi som sträcker sig flera månader fram i tiden.

Här kommer några tips för att komma igång:

1.Skapa relevant innehåll

En lyckad kunskapsbank är självklart baserad på innehåll som är relevant för era kunder. Kanske har ni en lista på frågor ni ofta får från era kunder? Det kan vara en bra början till inspiration för innehåll.

För att en kunskapsbank ska vara relevant för Google krävs dock också att innehållet matchar med de lösningar som dina kunder söker efter på Google. Gör därför en noggrann sökordsanalys för att förstå vilka sökord och ämnen ni ska fokusera på när ni skapar innehåll. Ser ni en match mellan sökord som är relevanta på Google och de frågor era kunder ställer? Då är det förmodligen där ni ska börja!

2. Jobba med att bygga länkar

En av de viktigaste delarna i att lyckas med SEO-arbete är att bygga upp länkar till er sajt, både interna och externa.

Att länka till interna sidor gör att era besökare stannar längre på er sida då de hittar fler artiklar eller produktrekommendationer som är relevanta för dem.

Att externa hemsidor rankar till er är en av de främsta faktorer som Google använder för att bedöma hur relevant erat innehåll är. Vill ni till exempel ranka bra för sökfrasen “konsulter inom redovisning” så är det bra om andra hemsidor länkar till er från innehåll som nämner redovisning, bokföring och liknande.

3. Mät dina resultat

För att veta om din kunskapsbank hjälper dig att få nya kunder är det viktigt att du mäter dina resultat. Det första du bör göra är att sätta upp Google Analytics för att se hur många besökare du får till dina inlägg, hur mycket tid dina besökare spenderar på olika inlägg etc.

Du bör även använda dig av Google Search Console, samt använda ett tredjepartsverktyg för att mäta dina positioner i sökresultatet.

 
 
 
2020-01-16 Gäst
 
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips, inspiration och nyheter kring kundservice!